Assalamualaikum ^^

p/s : likisan hudoh tak bermaksud tuannya pun hudoh

hari ni, bersama saya, Ustazah Yuyu Zulaikha ya anak anak. sila buat muka suci lagi kudus lagi banyak banyak kan beristiqfar agar hati yang kelam, akan di cerah kan dengan selalu mengingati Allah agar hati yang kelam InsyaALlah menjadi cerah kembali.

hari ini ya anak anak, ustazah akan berkongsi sedikit ilmu yang ustazah dapat hasil dari ustazah berada di semester lepas di kelas  Islamaic Jurisprudence bersama ustaz Muhammed Yusef Niteh. kepada ustaz Yusef, saya murid ustaz yang tak pernah duduk di bahagian depannnnn sekali, lalu mendengan dengan penuh telili, akan berkongsi ilmu ustaz dengan anak anak saya.

hari ini, mari kita ingat beringat tentang Syariat Islam.

penting ya anak anak. Islam amat sangat sanat menitik beratkan 5 benda ini. yakni :
  • Agama (ad-din)
  • Nyawa (al-nafs)
  • Keturunan (al-nasb)
  • Akal Fikiran (al-Aql)
  • Harta benda (al-Maal)
apa pun yang kita lakukan dalam kehidupan seharian kita, perlulah kita beringat akan 5 perkara dia atas. setiap susunan yang telah di bulat bulat cintakan tu, adalah mengikut yang paling teratas kepentingan nya.

kadang kadang kita alpa. kita meletakkan Harta Benda jauh lebih atas dari Nyawa dan Agama. kita terkejar hingga kan kita alpa mana satu kepentingan yang lebih utama. sehingga kita juga alpa, yang paling utama itulah yang akan menjaga kepentingan yang seterus nya.

sedikit contoh yang dapat dapat menjelas yang kita sebenar nya membelakangkan 5 kepentingan di atas adalah seperti berikut :

Mengabaikan Agama
Karim : malam ni aku kena jumpa tok moh (bomoh), pasai pa la aku susah sangat nak dapat jodoh dengan dak Melah tu. kena mandi air bunga kot. bagi seri muka aku sikit.
dalam situasi ini, telah pun Karim membelakangkan Allah, membelakang kan agama nya. Karim bersandarkan kepada benda benda syirik. apakah Allah yang mengetahui segala isi Jodoh kita itu kejam sehingga kan biarkan kita kesunyian? kenapa kita tak terus berusaha lalu berdoa kepada Allah. Allah itu pekak kah? Allah itu kejam kah? atau sebanar nya kita yang kejam? membelakangkan Allah dalam segala hal.

Contoh Lain :
-kerja keras nak mampp hingga abaikan solat.

Mengabaikan Nyawa :
Munah : wehh Leha. apesal dari semalam aku tengok ko macam hidup malas mati tak nak ni? kering sangat.
Leha    : aku diet la wehh. berat aku nak 0.0000008kg. habes la. aku nak jadi kering macam London Hilton.
nyawa yang di beri oleh Allah adalah sesuatu amanah yang di berikan agar di jaga sebaik mungkin. Nyawa yang ada bukan lah milik kita sepenuh nya. bukan juga milik kita sementara. tapi hanyalah milik Allah Maha Agung sepenuh nya. di beri Nyawa kepada hamba-Nya agar kita dapat merasai Nikmat Allah yang tak ternilai itu. bukan untuk di siksa perot sakit kemain akibat tak makan lama lama. bukan untuk di bahaya kan nyawa dengan aktiviti aktivi bahaya.

Contoh lain :
-membunuh diri
-makan makanan tidak sihat
-melibatkan diri dengan akitiviti membahaya

Mengabaikan Keturunan :
Manap : ohhh Timah! kau lah gelpren aku paling cun nak mampp! jom kita romen!
Timah ohhh abang Manap sayang kuhh! darling kuh! jom lah romen! sebab kau lah satu satu nya di dunia ni yang aku cintai!
teelah pun kita abai kan keturunan yang telah di warisi dari Nabi Adam dahulu kala. mencemar kan keturunan dengan perkara perkara memalu kan. bukan sahaja kita memalukan datuk nenek kita, namun , kita akan memalu kan generasi kita akan datang. sebelum berbuat apa apa yang di ingini, perlulah di ingat kan yang Keturunan itu adalah number 3 di dalam kepentingan Islam.

Contoh lain:
-berfitnah yang akan memporak perandakan saudara mara.


Mengabaikan Akal Fikiran :
Usop : Assalamualaikum saudara . anda di larang meminum arak. kerana arak akan membuatkankepala hotak kita terjejas.
Junib : puihhhh! aku minum aku nak enjoyyy! kepala hotak aku terjejas hape! aku nak enjoyy! Amareka la sikit weh!
akal yang di beri agar di jaga dengan rapi. di isi dengan ilmu. agar kejahilan akan tersingkir. namun, apabila kita menjejas kan akal fikiran kita, apakah kita dapat menjaga kepentingan yang lain? bukan hanya menjada kepentingan yang lain sahaja, sudah tentu kita tidak dapat menjaga diri sendiri juga. Akal yang Waras sepatunya kita bersyukur, dengan menjaga nya dengan menjauhi perkara perkara yang melemahkan otak.


Contoh Lain :
-menontoh filem lucah yang akan membuatkan kita lalai memikirkan hal tersebut.
-makan makanan yang di sihat

Mengabaikan Harta Benda :
Jenab : aku nak cepat kaya! aku kena melabur dengan syarikat Judi ni! baru duit mahsyukk!
jalan mendapat kan rezeki adalah terbentang luas nya. dari pasak bumi hinggalah ke langit tinggi sana. semua nya penuh dengan rezeki. tapi pabila kita cemar kan rezeki yang kita ada dengan mendapat hasil hasil haram seperti Riba di atas, adakah rezeki yang kita miliki itu akan di berkati Allah? adakah Harta Benda yang kita perolehi itu akan kekal dan temankan kita untuk di soal di Sana?  Adakah Allah Maha Kaya itu kedekut memberi kepada hamba-Nya yang selalu berusaha lalu berdoa?

Contoh Lain:
-berjudi
-menghabeskan duit ringgit kepada gelpren/bopren
-memboros
-melibatkan sesuatu jual beli yang qharar (tak pasti)


jadi, itu lah serba sedikit yang dapat di kongsikan bersama setelah 1 semester berada di  kelas Jurisprudence.
sebagai peringatan kepada diri sendiri dan di kongsikan ilmu yang ada dengan semua.

semoga yang baik di jadikan panduan, yang salah, sila tegur.

p/s : ustazah bermaksud pendidik atau guru.

Terima Kasih Sudi Bace ^^
SHARE 107 comments

Add your comment

  1. tenkiu ustazah yoyo sebab isik dada saye dengan ilmu dipetang jumaat ini dengan buat2 muke mcm budahk belum baligh..

    =))))

    ReplyDelete
  2. saya nak berat 0.0000003 kilo boleh ?
    err,,muhasabah diri sgguh ;)

    ReplyDelete
  3. terima kasih ustazah yuyu..^^

    ReplyDelete
  4. wauu... banyak nye ye ustazah.. tertojoi mata ni membaca. sejuk je ha hati ni membaca sambil sambil bukak lagu maheir zain ;))

    ReplyDelete
  5. wahh. . pringatan utk mreke mreka yg tksob nan dunia duniawi. .

    ReplyDelete
  6. Suci hati bila bce entri usrazah yuyu.. =)

    ReplyDelete
  7. baik ustazah J.Lo..erkss J.Lo kalau betul betul masuk islam mesti ramai akan follow kan..emmm

    ReplyDelete
  8. dapat ilmu baru dari ustazah yuyu :)

    mekaseh yuyu

    ReplyDelete
  9. SYUKRAN JAZILAN YA USTAZAH...... MA'AS SALAMAH WA ILAL LIQOQ... :)

    SELAMAT HARI JUMAAT, KAK YUYU.. :)

    ILMU YG BERGUNA.. :)

    ReplyDelete
  10. waaa~yuyu da jadi ustazah..thnx yuyu berkongsi ilmu~^^

    xnak follow blog erin ke?hee*takmalu* :D

    ReplyDelete
  11. 5 perkara daruriyyat...seperti yang yuyu senaraikan kat atas tu..perkara2 ni kena lebih utamakan dari segala hal, ikut ranking tu...yang paling utama sekali agama, dalam apa2 hal yang kita buat kat dunia ni, agama kena didahulukan...

    thanks yuyu kecik...:)

    ReplyDelete
  12. pandai yuyu jadi ustazah. thanks . ;))

    ReplyDelete
  13. LAMANYA TAK BACA ENTRY USTAZAH YUYU.ASYIK SIS YUYU JE KAN :D

    ReplyDelete
  14. entry terbaek dari yuyu d hari Jumaat... :)

    ReplyDelete
  15. info berguna tuk semua di hari jumaat yg baik ni. thumbs up. :)

    ReplyDelete
  16. suka entry ni!!
    mekasih yer ustazah yuyu!!
    xdapek nak bayangkan yuyu jadi ustazah..
    sbb mesti yuyu ustazah yang disukai ramaikan..
    sbb yuyu kecik2 jer..
    baik2 gitu kan!! kan!!
    nanti sume murid lagi besar dr ustazah..camane??



    salam singgah dari mummy weiyda❤
    keep it up blogging ya dear❤
    (◕‿◕✿)

    hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

    ReplyDelete
  17. bagus la..ada jugak info dalam ni..
    peace

    ReplyDelete
  18. terima kasih daun keladi yuyu comel bagi tazkirah jumaat hari ni ^_^

    ReplyDelete
  19. ustazah yuyu...mekasih ats peringatan tu....

    byk gak yuyu typo kan...hehehhe

    ReplyDelete
  20. mekaseh yuyu..info yg sgt3 berguna n menyedarkan diri~

    ReplyDelete
  21. wah...entry yg sgt menarik...tengs 4 this information...sgt2 berguna for me..:)

    ReplyDelete
  22. nice entry..sape mkn cili terasa la pdsnye.. :D

    ReplyDelete
  23. entri yg sgt bagus..thumb up!gud job dear...terima kaseh sbb berkongsi ilmu dgn teman di alam maya...

    regards,
    K. Eza

    ReplyDelete
  24. nice :) kite saling beringatan ok :)supaye tidak terlupe )

    ReplyDelete
  25. insaf dengar tazkirah jumaat.. T______T thanks ustzh.. :)

    ReplyDelete
  26. pergh pjgnye ustazah berceramah..
    ni konpem sambil pegang balik notes/buku sem lps nih kuikuikui~

    ReplyDelete
  27. alhamdulillah...
    terima kasih yuyu
    peringtn yg sgt berguna utk diri ini
    ^_^

    ReplyDelete
  28. thumb up!!
    suke2..ader tazkirah jumaat dari ustazah yuyu..huhu..
    i loike.~

    ReplyDelete
  29. wahh.. ustazah sudah , dulu J.L zulaikha , sekarang sudah insaf ya ? hahah ^^

    ReplyDelete
  30. thanks ustazah YUYU ZULAIKHA =D
    entry yang berinfo baik punyeee ^^

    ReplyDelete
  31. waaaaa yuyuk!! suke ini entry!! tak kire!! suke jugak .. tenkiuk untuk entry yang mengingatkan diriku yang kealpaan ini :D

    ReplyDelete
  32. ilmu yang sgt berguna cekgu yuyu zulaikha! (:

    ReplyDelete
  33. bagus2 ni pentingnya dunia blog, saling mengingati..

    ReplyDelete
  34. Baguslah ustazah Yuyu ni bercerita. Hehehe~

    Entry terkini: Happy Birthday Superman!!! :)

    ReplyDelete
  35. FATIN HIDAYAH MUHAMAD : heheh.. jangan bace je tauuu!

    ReplyDelete
  36. ENTRY YANG SANGAT MENARIK YUYU, MUDAH-MUDAHAN KITA SEMU DAPAT MENEKAN LEBIH HAL SEBIGINI

    ReplyDelete
  37. muhamad hanif : hehhe.. jahat ni! perli !

    ReplyDelete
  38. dean : uishhhh~ yuyu ni baru belajar la.. ishh~

    ReplyDelete
  39. zyra toink toink: tengah dengar lagu raihan ni <3

    ReplyDelete
  40. entry terbaekkkkkk dari ustzah yuyu...suke suke..suke =)

    ReplyDelete
  41. Cikziee : hahahah.. ape la.. amik ape yang baik ya <3

    ReplyDelete
  42. risa : kannn.. semoga J.Lo masuk Islamm~

    ReplyDelete
  43. salam

    bagus sekali tazkirah ini .. uncle suka. disampaikan secara santai dengan contoh situasi sekali hinggakan 5 Maqasid Syariah itu dapat difahami oleh golongan muda (bagi yang mahu berfikir) dengan mudahnya.

    ReplyDelete
  44. ('',)kapie_art'sLover('',) : cewahhhh! spekanggg arab pulakk ^^

    ReplyDelete
  45. Hazrina Erin: heheheh... yuyu pembace setia erinn tau ^^

    ReplyDelete
  46. Sunah Mohammad : hehehe.. malu la.. ilmu tak seberapa saya ni T_T

    ReplyDelete
  47. farah wahedda : hahaha.. rasa macam yuyu ni gedik la pulak :p

    ReplyDelete
  48. Love hurt aeNnn : hahahah.. tak de makne nye.. penting mase kelas, kita tak sembang :p

    ReplyDelete
  49. Izyan Masri: hahah.. sengal! lepuk kangg!

    ReplyDelete
  50. trima kaseh yuyu sbb isikan ilmu didada saya ni yg stelah sekian lama xkesekolah untuk mndengar ustaz berceloteh sejak kehabisan spm. hehe tengs yuyu :)

    ReplyDelete
  51. thank, bagi ilmu...memperingati insan2 yang mudah lupa...

    ReplyDelete
  52. ceramah berhemah dari ustazah comel nih

    ReplyDelete
  53. yuyu ada ciri-ciri jadi ustazah! kecil molek, hehe selamat beramal.

    ReplyDelete
  54. yuyu~ xdapat carik email yuyu.. nak tanye bende nih.. T__T

    ReplyDelete
  55. menusuk kalbu betul entri ni. hehe... tq share. :)

    ReplyDelete
  56. dah komen entry ustazah.. mesti spekangggg arab daaaa~~ hahaha...

    ReplyDelete
  57. mOoN : heheheeh.. sedikit tazkirahh ^^ cewahh~

    ReplyDelete
  58. cik fza : hikhikk ^^ mekasihhhh naaa~

    ReplyDelete
  59. ♥WEIYDAWEINGWAFFA♥ : hahaha.. tetiba... heheh.. ilmu tak banyak pun lagi T_T

    ReplyDelete
  60. Abang Zam : pehh! abang perli ekk??? wuuu T_T

    ReplyDelete
  61. Cik T-pah: tak nak daun keladi! nak daun pegaga!

    ReplyDelete
  62. nadiemsharmz : banyak gilaa T_T wuuuu~

    ReplyDelete
  63. nurul lalala: menyedarkan diri yuyu yang hampir lalai juga T_T

    ReplyDelete
  64. CiK niNiEy : yang bagus, amik ye sayangg <3

    ReplyDelete
  65. Jay: awak ada rasa pedas tak??? ^^

    ReplyDelete
  66. Yang..baik jadikan teladan..yang buruk...jgn jadikan pape..:P

    ReplyDelete
  67. Eza Ridzwan : heheh,, mekasih kak. eza ^^

    ReplyDelete
  68. KALI KEDUA BACA ENTRY NI UNTUK HARI NI.KIH3 :D

    ReplyDelete
  69. suke sgt entry kali ni...memunasabahkan diri ini...insaf....heheh

    ReplyDelete
  70. yuyu oh yuyu! read this!
    http://hanamarvelloves.blogspot.com/2011/04/farhana-malek-vs-yuyu-zulaikha.html

    ReplyDelete
  71. suka bila yuyu buat entri macamni ^^

    ReplyDelete
  72. TAYAR PANCIT : heheh.. macam tu laa.. jangan lali ya ^^

    ReplyDelete
  73. Salim Harmanain : hehehe.. awak nak kena lempang ya ^^

    ReplyDelete
  74. mynameismy : hahahah.. salahh! yuyu guna kepala hotak yuyu ja ^^ cewahh~

    ReplyDelete
  75. Nasuha Salleh : sangat sangat berhuna untuk yuyu juga ^^ heheh~

    ReplyDelete
  76. miss nailofar...: hahah.. yang bagus, awak ambik ya ^^

    ReplyDelete
  77. (: gebangkembang :) : hahaha. jahatt! ape la.. sekali sekala jadi ustazah :P

    ReplyDelete
  78. zieha hisham : hehehe.. terima kasih sayangg ^^

    ReplyDelete
  79. ☼ r A t U ● t U r Q u o i S e ☼ : hahahah.. peringatan untuk yuyu juga.. wuuu T_T

    ReplyDelete
  80. qemaishak : kann.. ingatkan yuyu ketika yuyu alpha~

    ReplyDelete
  81. Cik Yana : hikhik ^^ macehhh awakk <3

    ReplyDelete
  82. bedpet : hahah.. lepuk awak kanggg ^^ werkkk :p

    ReplyDelete
  83. Isteri Yang Comel : ye ye... harap kita tak selalu leka dengan dunia~

    ReplyDelete
  84. Syazana Nordin : bhahahah.. terima kasih sayangg! tazkirah hari jumaat <3

    ReplyDelete
  85. al-lavendari : waalaikum salamm! heheh.. terima kasihh~ ala.. kongsi ilmu dalam kelas ja T_T

    ReplyDelete
  86. KORANGGGGGG! YUYU REPLY KOMEN UNTUK ENTRY SETERUS NYA YA... MINTA MAAF!

    ReplyDelete
  87. 1st time singgah.
    erm.
    mula2 ingat ain zulaikha.
    ni kembar dia ke or adik beradik??
    confuse jap.
    gambar pun sama.separuh jgak.

    ReplyDelete
  88. alhamdulillah dpt ilmu berguna dr ustazah yuyu...hehe...kite suke ngn entry ni coz sekarang ni ramai yg mengabaikan tanggungjawab kpd ALLAH. sume pentingkan duniawi dari akhirat..kan yuyu kan???

    ReplyDelete
  89. waa..terharunya..nak baldi!!hehe^^
    sy pun pembaca setia entri yuyu yg comel2 mcm tuannya :D

    ReplyDelete
  90. tanx kak!!wink2..nak jadi akk ipar ika tak??haha..opss,,lau bakal laki sehidop semati akk bace,,abes ika :P

    ReplyDelete
  91. Rasa cam nak nangis je baca ni. T_T
    rase diri ni kecik sangat walaupun tak sekecik yuyu . :p

    ReplyDelete

terima kasih sudi komen :)

© Yuyu Zulaikha · THEME BY WATDESIGNEXPRESS